Standaard pistool

SigSauer sportpistool

De schietsportdiscipline “Standaard pistool” wordt geschoten met een revolver of pistool (klein kaliber). Het betreft een revolver of pistool (meerschotswapens) geschikt voor .22LR (5.6 mm), kleinkaliber zij randvuurmunitie. De toegestane richtmiddelen zijn keep/korrel. Het wapen moet passen in een rechthoekige doos met inwendige afmetingen van 300 x 150 x 50 mm. Het maximale (ongeladen) gewicht is 1400 gram en de minimum trekkerdruk is 1000 gram. Er worden maximaal 5 patronen geladen.

Geschoten wordt op de internationale wedstrijdschijf voor pistool met ringen van 10 tot 1. De diameter van de 10-ring is 50 mm en die van de 1-ring 500 mm. De diameter van de zwarte roos is 200 mm.

De schiethouding is vrijstaand en het wapen wordt met één hand vastgehouden. De afstand tot de schijf is 25 meter.

De schietdiscipline (KNSA Standaard Pistool) bestaat uit 60 schoten, verdeeld in 3 gedeelten van 20 schoten.

Het eerste gedeelte bestaat uit 4 series van 5 schoten met een tijdsduur van 150 seconden per serie.

Het tweede gedeelte bestaat uit 4 series van 5 schoten met een tijdsduur van 20 seconden per serie.

Het derde gedeelte bestaat uit 4 series van 5 schoten met een tijdsduur van 10 seconden per serie.

Voordat de wedstrijd begint mag een proefserie van 5 schoten met een tijdsduur van 150 seconden geschoten worden