Service pistol “licht/zwaar”

De schietsport discipline service pistol “licht/zwaar”  is een dynamische discipline die sterk lijkt op  militair pistool. In tegenstelling tot militair pistool mag naast op vaste schijven onder leiding van een baancommandant, ook op een zogenaamde klap duel-installatie worden geschoten. Deze installatie draait/-klapt de schijven computergestuurd na de beschikbare tijd voor de serie schoten automatisch weg.
De grootste verschillen met militair pistool zijn dat er op 2 kaarten wordt geschoten in plaats van 3 en dat alleen in staande houding wordt geschoten. En ander verschil is een verschil in wapens en doelen, service pistol “zwaar” wordt verschoten met dezelfde wapens en dezelfde doelen als bij militair pistool.

De variant service pistol “licht” wordt verschoten met klein kaliber pistolen op een verkleinde (60%) uitvoering van de militair pistoolkaart. Omdat klein kaliber wapens worden gebruikt mag iedereen deelnemen die een klein kaliber wapen mag hanteren.
Voor de klein kaliber pistolen geldt: Het wapen moet ingericht zijn voor .22lr munitie (lood of ander zacht materiaal) met een loop van maximaal 6 inch zonder mondingsrem of andere hulpmiddelen. Het maximaal toegestane gewicht incl. magazijn en balanceergewichten is 1400 gram en voor de keep-korrel geldt een maximale afstand van 220mm. Optische richtmiddelen en spiegelvizieren zijn verboden, de minimale trekkerdruk is 1000 gram. Gewichten mogen niet voor de monding uitsteken en het wapen moet in zijn geheel in een doos van 300 x 150 x 50 mm passen.

Service pistol “licht/zwaar” wordt verschoten op de 25meter baan en hij bestaat uit 24 wedstrijdschoten waarbij zowel een- of tweehandig schieten is toegestaan. Een wedstrijd bestaat uit 4 series met elk 6 schoten als volgt:

Serie-1 vanaf 25 meter in 15 seconden: 6 schoten op de linker schijf;
Serie-2 vanaf 20 meter in 10 seconden: 3 schoten linker schijf en 3 schoten rechter schijf;
Serie-3 vanaf 15 meter in 3+3+3=9 seconden: 2 + 2 + 2 schoten op de rechter schijf;
Serie 4  vanaf 10 meter in 6  seconden: 3 schoten linker schijf en 3 schoten rechter schijf.

Bijzonderheden
Het dynamische karakter maakt deze discipline heel bijzonder:

• Er wordt tegelijkertijd met meerdere schutters geschoten die naast elkaar vrij op de baan hun posities innemen;
  • De discipline wordt gelijktijdig met groot kaliber wapens en klein kaliber wapens verschoten;
  • Naargelang men dichter bij de doelen komt wordt in een steeds hoger tempo geschoten;
  • Er wordt in hoog tempo op verschillende doelen geschoten.
Let op: Donderdag 28 maart zijn de schietbanen gesloten