Militair pistool

Militair pistoolDe discipline Militair pistool is een “dynamische” discipline die wordt verschoten met een pistool of revolver met een kaliber tussen .32 (7,62 mm) en .45 (11,66 mm) centraal-vuur. Mondingsremmen, optische richtmiddelen, speciale trekkers en extra gewichten zijn niet toegestaan. De minimum trekkerdruk is 1360 gram. Een verstelbare kolf is niet toegestaan. Wapens uitsluitend ingericht voor het verschieten van wadcutter munitie zijn niet toegestaan. Wadcuttermunitie is toegestaan, Magnum munitie niet. Er worden maximaal 6 patronen geladen. Geschoten wordt op de militair pistoolschijf ringen van 10 tot 6. De afmetingen van de schijf zijn: 76 cm hoog en 45 cm breed. De 10-ring is 10 x 15 cm groot.

Ook hier wordt het wapen met 1 hand vastgehouden

Militair pistoolkaartDe schietdiscipline (KNSA Militair Pistool) bestaat uit 24 wedstrijdschoten, verdeeld in 4 series van 6 schoten. De eerste serie wordt geschoten van een afstand van 25 meter. Houding: staand. Er worden 6 schoten gelost op 1 schijf binnen een tijdsduur van 3 minuten. De tweede serie wordt geschoten van een afstand van 20 meter. Houding: staand. Er worden 6 schoten gelost op 1 schijf binnen een tijdsduur van 15 seconden. De derde serie wordt geschoten van een afstand van 20 meter. Houding: geknield. Er worden 6 schoten gelost op 2 schijven (3 schoten per schijf) binnen een tijdsduur van 12 seconden. De vierde serie wordt geschoten van een afstand van 15 meter. Houding: staand. Er worden 6 schoten gelost op 3 schijven (2 schoten per schijf) binnen een tijdsduur van 9 seconden. Voorafgaand aan de wedstrijdseries wordt een proefserie verschoten gelijk aan de eerste serie.