Meesterkaart klein kaliber

Sportpistool 22lr-1

Betreft revolver en pistool (meerschotswapens) geschikt voor .22LR (5.6 mm) randvuurmunitie. De toegestane richtmiddelen zijn keep/korrel. Het wapen moet passen in een rechthoekige doos met inwendige afmetingen van 300 x 150 x 50 mm. Het maximale (ongeladen) gewicht is 1400 gram en de minimum trekkerdruk is 1000 gram. Er worden maximaal 5 patronen geladen.

Meesterkaart klein kaliber

De kaart waar op geschoten wordt is de internationale wedstrijdschijf voor pistool met ringen van 10 tot 1 (Meesterkaart klein kaliber). De diameter van de 10-ring is 50 mm en die van de 1-ring 500 mm. De diameter van de zwarte roos is 200 mm.

De schiethouding is vrijstaand en het wapen wordt met 1 hand vastgehouden. De afstand tot de schijf is 25 meter.

De schietdiscipline (KNSA Meesterscherpschutter of Meesterkaart klein kaliber) bestaat uit 10 proefschoten en 40 wedstrijdschoten. Een wedstrijd bestaat uit 2 keer 5 proefschoten en 8 keer 5 wedstrijdschoten. Elke serie duurt maximaal 6 minuten.