Klein kaliber karabijn

CZ455 supermatchEen klein kaliber karabijn valt onder de discipline klein kaliber geweer, de grootste verschillen zijn dat het wapen korter en lichter van gewicht is en vooral dat het wapen wordt gebruikt “af fabriek”. Dit laatste betekent dat vrijwel alle prestatie bevorderende middelen (kijkers, grepen, riemen, balanceergewichten etc.) tijdens wedstrijden verboden zijn. De handzaamheid van het wapen en het puur zonder hulpmiddelen schieten maakt het tot een van de populairste wapens onder de sportschutters.

Een Klein Kaliber Karabijn (KKK) is een enkelschots wapen met een magazijn of patroonhouder geschikt voor .22LR (5.6mm) randvuur munitie. Hieronder vallen ook semiautomatische geweren mits deze geen gelijkenis vertonen met militaire wapens en ze niet voorzien zijn van een vrijstaande pistoolgreep. Een uitzondering hierop vormen replica’s van de M1 karabijn in het kaliber .22LR.
Het gewicht van het geweer inclusief richtmiddelen mag maximaal 3,8Kg zijn bij een maximale looplengte van 115cm en maximale loopdiameter van 18mm. De minimale trekkerdruk is 1000 gram, de kolfplaat en wangplaat mogen niet verstelbaar zijn en hulpmiddelen zoals diverse duim-/handsteunen, balanceergewichten, schiet-/draagriemen en telescopen zijn niet toegestaan.
Als richtmiddelen mogen alleen keep-korrel vizieren en zgn. Peep sights met een vaste minimum opening van 1,5mm (Erma karabijn) worden gebruikt.

KNSA KarabijnkaartVoor de 12-meter baan wordt een schijf gebruikt met 5 visuelen met een telling van 6 tot en met 10. Er is sprake van een Mouche indien het schot geheel binnen de ring 10 valt.
De wedsstrijd-onderdelen voor de 12-meter banen zijn 60 schoten knielend en 60 schoten liggend met als beschikbare tijd 15 min. voorbereiding + proefschoten en 50 min. voor de wedstrijd. Daarnaast is er nog een gecombineerde discipline 60 schoten (3×20) liggend, knielend, staand waarvoor 15 min. voorbereiding + proefschoten en 1 uur en 45 minuten voor de wedstrijd ter beschikking staan.

Schietbanen sluitingsdata 2e kwartaal 2024: 10,21,25 april --- 8,12,16 mei --- 9,12 juni