Klein kaliber geweer

Klein Kaliber geweer

Klein kaliber geweer (KKG) betreft geweer en enkelschotswapen geschikt voor .22LR (5.6 mm) randvuurmunitie (klein kaliber). De richtmiddelen zijn een diopter en een ringkorrel met korreltunnel. Het gewicht van het geweer met richtmiddelen en handstop mag maximaal 5,5 kg bedragen. De trekkerdruk is vrij. Optische richtmiddelen zoals richtkijkers zijn niet toegestaan.

Kleinkaliber geweerGeschoten wordt op de internationale wedstrijdschijf voor geweer (kleinkaliber) met ringen van 10 tot 1, waarbij de diameter van de 10-ring 10,4 mm is en die van de 1-ring 154,4 mm. De diameter van de zwarte roos is 112,4 mm. De schiethouding is liggend en de afstand 50 meter. Het gebruik van een schietriem en schiethandschoen is toegestaan.

De schietdiscipline (KNSA nationaal onderdeel geweer) bestaat uit 60 wedstrijdschoten in 90 minuten, inclusief een onbeperkt aantal proefschoten. Er zijn overigens nog meerdere schietdisciplines waarin de drie houdingen, staand, liggend en knielend gecombineerd worden.

COVID-19: In verband met de huidige lock-down zijn wij van overheidswege gesloten tot en met 19 januari 2021. Met een beetje goede wil kunnen we vanaf die datum weer volop van de schietsport genieten.