Benchrest

Benchrest kaart

Benchrest is een schietsportdiscipline die snel aan populariteit wint vanwege het hoge concentratievermogen, de snelheid en de vaardigheid die van de schutter wordt verlangt terwijl er toch in een ontspannen houding geoefend wordt. De bekendste organisaties voor Benchrest schieten zijn de European Rimfire & Air Rifle Benchrest Shooting Federation (ERABSF) de World Rimfire and Air Rifle Benchrest Federation (WRABF) en in Nederland de Dutch Benschrest Schooters Association (DBRSA). Er wordt geschoten met diverse soorten munitie waaronder luchtkogeltjes, randvuur-munitie (rimfire) en groot kaliber centraalvuur (centerfire) munitie. De afstanden waarover geschoten kan worden zijn 25, 50, 100, 200 …. tot zelfs 1000 meter waarbij elke afstand een eigen model Benchrest kaart heeft. De Benchrest disciplines 100-meter en 200-meter van de IBS (International Benchrest Schooters) en de DBRSA zijn officieel erkend door de KNSA.

Benchrest wapen

25-meter baan

Schietsportvereniging ‘t Veen hanteert als wedstrijdreglement de internationale wedstrijdvoorschriften van de EABSF/WRABF voor de Benchrest discipline 25-meter. Het wapen rust op een tafel of op de schietstand en wordt aan de voorzijde en achterzijde ondersteund door zandzakken met eventuele hulpsteunen. Alle wapens kaliber .22LR met vizier zijn toegestaan. Er wordt in een zittende houding geschoten op een speciale kaart met 25 stuks zeer kleine doelen (roosjes). Deze doelen dienen in een een vaste volgorde van van links naar rechts en van boven naar beneden te worden geraakt. De kunst is elk doel binnen 1 minuut zo nauwkeurig mogelijk te raken, een hele uitdaging.