Disciplines

De schietsport kent vele disciplines  waarbij het onderscheid zit in de manier waarop wordt geschoten, het type wapen dat wordt gebruikt en het doel waarop wordt geschoten. Het maakt niet uit of je linkshandig of rechtshandig bent, de meeste wapens zoals revolvers, pistolen alsook diverse geweren zijn universeel inzetbaar. Specifiek voor de karabijnschutters beschikt Schietsportvereniging ‘t veen over een volledig linkshandige karabijn, bij dit type wapen zit ook de grendel aan de linkerkant van het wapen.

“Statische disciplines” zijn disciplines waarbij vanuit een vaste houding en vanaf een vaste afstand op een enkel doel wordt geschoten. Dit gebeurt veelal vanaf een afgeschermd schietpunt aan de voorzijde van de baan. Tijdens de oefening is het betreden van de baan niet! toegestaan. Tot de statische disciplines die bij Schietsportvereniging ‘t Veen verschoten kunnen worden behoren onder andere:

“Dynamische disciplines” zijn sterk in opkomst en zij worden op de banen zelf verschoten. Afhankelijk van de discipline wordt in hoog tempo tegelijkertijd op verschillende doelen geschoten en ook nog eens op verschillende afstanden. Men moet zich dus tussentijds snel over de schietbaan kunnen verplaatsen. Daarnaast zijn tegelijkertijd meerdere schutters op de baan actief. Het mag duidelijk zijn dat deze disciplines  altijd onder strikte commandovoering en met in acht name van zeer strenge veiligheidsmaatregelen worden verschoten. Bij Schietsportvereniging ‘t Veen kunnen op de 25meter baan de volgende dynamische disciplines verschoten worden:

De 25meter banen van SV ’t Veen zijn uniek in Noord Nederland. Deze banen zijn bij uitstek geschikt voor de dynamische disciplines omdat men zich volledig vrijuit over de banen kan bewegen en de kogelvanger bestaat uit een zandwal. Deze zandwal zorgt ervoor dat ook vanuit een hoek en tevens op zeer korte afstand  van het doel veilig met elk kaliber munitie geschoten kan worden.

Let op: Donderdag 28 maart zijn de schietbanen gesloten